Georg Jensen, Royal Copenhagen og Skagen Ure - det er så dansk, som det kan blive. Det er i hvert fald opfattelsen, men virkeligheden er, at de tre designklenodier alle har det til fælles, at de i løbet af det seneste år er blevet tabt fra danske hænder og er overgået til udenlandske ejere.

Senest var det Royal Copenhagen, der skiftede hænder, da den kongelige danske porcelænsfabrik onsdag blev solgt af kapitalfonden Axcel til den finske værktøjskoncern Fiskars for 490 millioner kroner. Samme skæbne overgik i november smykkevirksomheden Georg Jensen, der også var ejet af Axcel, da det bahrainske investeringsselskab Investcorp lagde 809 millioner kroner på bordet.

Det var dog kun et spørgsmål om tid, inden der ville blive solgt ud af det danske arvesølv, mener erhvervskommentator Leif Beck Fallesen.

- Reelt skete frasalget, da Royal Copenhagen og Georg Jensen blev solgt til Axcel. En kapitalfonds opgave er kun at være midlertidig ejer, så det var givet, at de begge skulle sælges igen før eller siden. Kapitalfonde køber typisk kun virksomheder, der er i vanskeligheder, og som de tror på, at de kan gøre til en god forretning og sælge igen. Det gør sig også gældende her, siger Leif Beck Fallesen til tv2.dk.

Positive vinde banede vej for salg
Han peger på opblomstringen i verdensøkonomien som årsagen til, at Axcel slog til, da tilbuddene meldte sig efter 11 og 12 års ejerskab af henholdsvis Georg Jensen og Royal Copenhagen.

- Axcel har kæmpet for at få solgt dem i meget lang tid. Finanskrisen satte en stopper for planerne i første omgang, men nu er luksusmarkedet begyndt at blive bedre igen, og hele kapitalmarkedet er tøet op. Der blæser mildere vinde på finansmarkederne, og der er mere risikovillighed blandt investorerne, siger Leif Beck Fallesen.

Selvom virksomhederne altså ikke længere kan kaldes danske, vurderer Leif Beck Fallesen, at virksomhederne vil holde fast i det danske design og de danske arbejdspladser.

- Det er selvfølgelig altid lidt trist, når den slags firmaer mister danske ejere, men sådan er det i en global verden. Det, jeg hæfter mig ved, er, hvad der bliver tilbage af værdiskabelse i Danmark. I denne situation ser det ud, som om man har tænkt sig at videreføre brandet og beholde arbejdspladserne i Danmark, og det er vigtigt for Danmark. Vi har et stærkt designmiljø i Danmark, og det bliver bibeholdt af de nye ejere, siger han.

Gode ejere med sans for design
De nye ejere, finske Fiskars og Investcorp, har begge en lang tradition inden for design og kvalitet. Fiskars kender de fleste danskere for virksomhedens husholdningsprodukter, der typisk er klædt i den karakteristiske orange farve, mens Georg Jensens nye ejer, Investcorp, tidligere har haft designgiganten Gucci og smykkekæden Tiffany under sine vinger.

Netop det er en vigtig detalje for Royal Copenhagen og Georg Jensen, mener Leif Beck Fallesen.

- Royal Copenhagen har fået en industriel ejer, som har en særlig sagkundskab inden for design. Det er vigtigt i forhold til at udvikle virksomheden, siger han.

- Georg Jensens nye ejer er ikke lige så oplagt som Fiskars, men på den anden side har den investeret i en lang række andre luksusmærker, så det giver mening, siger Leif Beck Fallesen.

Georg Jensen og Royal Copenhagen er langt fra de eneste danske virksomheder, der er blevet solgt i løbet af de seneste år. I linkboksen kan du finde ti andre eksempler på virksomheder, der har skiftet det danske ejerskab ud.