Alm. Brand dumper med et brag i årets statistik over klager fra utilfredse
kunder hos forsikringsselskaberne, erfarer Morgenavisen Jyllands-Posten

Målt på antal klager har selskabet været det værste selskab i hele
forsikringsbranchen det forløbne år.

Af den statistik over kundeklager, som Ankenævnet for Forsikring offentliggør
fredag, fremgår det, at Alm. Brand har tegnet sig for 15,6 procent af alle
klager over danskernes mest almindelige forsikringer, nemlig for hus, indbo og bil.

Da selskabets samlede markedsandel for sådanne forsikringer er på 11,2 procent, er antallet af kundeklager over selskabet således 4,4 procentpoint højere end
markedsandelen.

"De tal svier"
Skadedirektør Brian Wahl Olsen i Alm. Brand er langtfra stolt over tallene.

"De tal svier. Det er simpelthen ikke godt nok, selv om vores kunder kun får
medhold i et fåtal af klagesagerne. Om to år skal antallet af klagesager hos os være halveret," fastslår han over for avisen.

Direktøren oplyser, at selskabet nu vil ansætte en såkaldt kundeombudsmand, der får som opgave at "se på klagesagerne med kundernes øjne".

Til sammenligning ligger antallet af kundeklager hos konkurrenten Tryg 7,5
procentpoint under selskabets markedsandel for de tre forsikringstyper på 19,6 procent.

I Topdanmark ligger antallet af kundeklager 1,1 procentpoint under
markedsandelen på 14 procent.

Forsikringsselskabet Codan tegner sig for en markedsandel på 8,5 procent, mens kundeklagerne her er på syv procent.